#25 THIG GAP_LO SPAZIO CHE AVANZA_

SARA ZANIN

“Le gambe sono strumenti di misura. Come un sarto, la pelle deve calzare le ossa. Ogni sgualcitura è fallimento.”.

Il mio progetto affronta una tematica sempre attuale, quella del DCA, - disturbo della nutrizione o alimentazione - L’anoressia, in particolare, è un grande problema di sanità pubblica ma è soprattutto un dramma personale, un bisogno di sentirsi diversi, non dagli altri, ma da se stessi. Una fuga impossibile, che può condurre alla morte, intrapresa per inseguire un pregiudizio: la bellezza come magrezza, estrema, in una dilaniante non accettazione di ciò che si è. Chi soffre di anoressia percepisce lo spazio in modo relativo, alterato: la riduzione dello spazio è la creazione di una nuova immagine di sé ma non solo. Le persone affette da questo disturbo, vivono di forti estremismi e contrasti. Tutto è bianco o nero, come le lancette di una bilancia. Il corpo stesso diventa uno spazio di comunicazione: una vera e propria distorsione percettiva. Questa distanza, identificata in modo particolare con il vuoto tra le cosce, diventa così l’unità di misura di sé.

My project is about a topic which is always present in our society. The theme of my project is the well known eating disorder, anorexia. Anorexia is a grave issue regarding healtcare; but most of all it’s a personal drama or even a tragedy for our health. It causes the need to feel different, not from the others, but from our self. An impossible escape that can end in death, an escape which has begun by following prejudices: the beauty as thinness at its extreme limit that can be seen as not accepting our own figure. People who are affected by anorexia perceive the space in a relative or altered way: the reduction of the space is the creation of a new image of one’s self. People who live with this mental disorder have also a strong inner contrast; everything is either black or white. The body itself becomes a space of communication, a real distortion from perception. That distance, space or gap, is identified in a particular way that the empty space between the thighs becomes the unit of measure for us and for our presence in the world . My work is composed by a few sculptured elements (11 (eleven) in total) in real scale that represent the thigh gap and the empty space. The sculptures also represent different female figures that have the real shape of the thigh gap and also the real weight, made possible by the choice of material.